keskiviikko 10. toukokuuta 2017

Vaihto-opiskelu aakkosina

On vähän kirjoitusmotivaatio hukassa, mutta ajattelin nyt käyttää aakkosia apuna kun kerron mun ajastani täällä. Voilà!

Alku - Alku on aina hankala. Mutta yllätyin kuinka hyvin tänne oikeastaan sopeuduin, vaikka alussa sairastelin ja kaikkea.

Bénè - Mun huikea ranskalainen kämppis! Ihan mahtava tyyppi, jonka kanssa ei oo ollut mitään ongelmaa. Meillä on siis yhteinen keittiö ja kylppäri, mutta omat huoneet. Koskaan ei oo ollut mitään valittamista, vaan eletään hyvin sopuisasti - molemmat siivoaa jälkensä ja annetaan toistemme olla rauhassa. Joskus Bénè koputtaa mun huoneen oveen ja tarjoaa keksejä, ei siis yhtään huono kämppis!

Clemenceau -  Asuntola, jossa oon nyt asunut. Ihan mukava vaihtoehto näin lyhyelle oleskelulle. Vähän nuhjuinen, mutta ihan kotoisa!

D'accord - ranskankielen sana joka tarkoittaa "okei, selvä", tää sopii vähän joka tilanteeseen ja kaikki vaihtarit käyttää sitä usein, kun ei muutakaan osaa sanoa niin siitä on tullut jo ihan vitsi :D

Etelä - Mä niin nautin asua näin etelässä! Koko ajan ihan miellyttävä sää, eikä tarvitse palella. Aurinko saa ihmiset hyvälle tuulelle ja terassikausi on vuoden ympäri!

F - tästä tulee mieleen vaan se kirosana englanniksi :D Sitäkin täällä kuuluu, etenkin tenttiviikolla!

Gael - yksi aika omalaatuinen vaihtari, joka halusi laittaa kaikille jatkuvasti meksikolaista ruokaa!

Heta - Paita ja peppu on liian kaukana toisistaan!<3 En malta oottaa että pääsen mun siskon luo Lappiin.

Iskä - Maailman paras iskä, joka matkusti tänne mua katsomaan, vaikken oisi koskaan uskonut! Muistan myös iskän häkellyksen, kun soitin lokakuussa sille ja kerroin asuvani jo kolmen kuukauden päästä Ranskassa. Olin vissiin unohtanut mainita, että edes olin hakenut vaihtoon! :D

Junamatkustelu oon täällä tullut tutuksi ja on se vaan niin helppoa ja nopeaa! Kun Suomessa joutuu aina lähtemään ulkomaille lentokoneella niin täällä matkat taittuu junalla.

Kielitaito - Oon iloinen, että oon onnistunut parantamaan mun ranskan- ja englanninkielen taitoja.

Laura - Aluksi mietin et en halua viettää vaihtoani suomalaisten kanssa, mutta sitten Lauran kanssa juttu luisti niin älyttömän hyvin! Meillä on ollut ihan mahtavaa täällä yhdessä ja ystävyys varmasti jatkuu! <3

Montpellier - ihana-kamala kaupunki! Oon älyttömän onnellinen että valitsin tulla tänne vaihtoon. Kuitenkin välillä tää tuntuu tosi arkiselta ja kodittomat ja muut huono-osaiset kaduilla ahdistaa. Pitäis vaan muistaa nähdä ne hyvätkin puolet aina...

Nizza - niin ihana kaupunki, jonne pääsen taas reilun viikon päästä! Enhän mä siellä siellä vielä olekaan käynyt kuin kolmesti... :D

Opiskelu - opiskelu täällä oli aika pettymys, mutta nyt opinnot on ohi ja tuloksia odotellaan.

Pariisi - Me lähdetään Pariisiin huomenna!!! <3

Q - onks q:lla alkavia sanoja muka olemassa?? No okei keksin tähän yhden! Tietokoneissahan on yleensä Qwerty-näppäimistö, mutta ei tietenkään Ranskassa! Koulun tietokoneiden käyttö on ihan mahdotonta, kun jokainen kirjain on väärässä kohtaa näppäimistöä ja numerot tulee esiin painamalla shift-näppäintä yhtäaikaa. Ei ole helppoa ei.

Ranska - tällä maalla tulee olemaan aina erityinen paikka mun sydämessä. Ei tää nyt ihan vielä toinen koti ole, mutta melkein. Tykkään tästä elämäntyylistä ja rentoudesta, jota täällä kutsutaan "hyvin elämi
seksi"

Suomi - mulle on täällä asuessa tullut ihan älytön Suomi-ylpeys. Meillä on siellä asiat oikeasti todella hyvin! Yleensä kaikilla on vaan hyvää sanottavaa Suomesta.

Tytöt - meillä on täällä hauska tyttöporukka, joiden kanssa pidetään yhteisiä illallisia ja vietetään aikaa muutenkin. Aina löytyy kaveri, kun sellaista kaipaa. Äskenkin syötiin yhdessä ja käytiin puistossa juomassa lasilliset skumppaa, kun on Lauran viimeinen ilta täällä.

Ulkosuomalainen - Jotenkin jännä katsoa Suomen tapahtumia näin ulkopuolelta. Asioihin tulee aika paljon perspektiiviä ja huomaa kuinka lintukodossa me eletään. Ruoho kun vaan ei ole vihreämpää aidan toisella puolen ja meidän suomalaisten pitää vaan nostaa leuka pystyyn ja olla ylpeitä kuinka hieno maa meillä on! :)

Välimeri - ihana välimeri, jonka vesi on jo ihan sopivan lämmintä uimiseen, nimittäin 15 asteista! Ei sillä, että itse sinne uimaan menisin :D

Xylitolipurkka - haha tää oli vähän hankala kirjain, mutta oikeasti kunnon Jenkki-purkkaa on ikävä. Täällä on vaan aika ällöttävän esanssin makuisia purkkia tarjolla.

Ystävät - oon onnellinen mun ystävistä Suomessa, joiden kanssa juttu jatkuu aina siitä mihin viimeksi jäätiin. Ei haittaa vaikka ei viikoittain soiteltaisi, kun tiedetään molemmin puolin ettei se toinen sieltä mihinkään katoa! Ootte kovin tärkeitä! <3

Zzzzz - Taas ehkä vähän haastava kirjain, mutta tarkoittaa siis unta! Oon ihan yllättynyt kuin hyvin pystyn nukkumaan opiskelija-asuntolassa huonolla sängyllä. Mutta ilmeiseti siperia opettaa, enkä enää ole ihan niin hienohelma :D

Äiti - Tarviiko tätä ees sen kummemmin selitellä? Ilman kaikkea kotoa saatua tukea ja kannustusta, en välttämättä seikkailisi oman mukavuusalueen ulkopuolella. Kauas on helppo lähteä, kun tietää että kotiin voi aina palata ja siellä otetaan lämmöllä vastaan.

Ö - Loppu. Enää kaksi viikkoa jäljellä. Aika on mennyt järkyttävän nopeasti.


Bisous,
Heli

Ei kommentteja: