perjantai 20. tammikuuta 2017

La vague de froid - kylmyysaalto

Tämän viikon ajan koko Ranskassa on kärsitty poikkeuksellisesta kylmyydestä, kuten kuvasta näkyy:



Vähän kyllä itseäni naurattaa nää näiden vaarallisen kylmät lämpötilat keskellä tammikuuta. Kun ei lämpötilat varsinaisesti ole mikään tottumiskysymys, vaan lähinnä pukeutumisesta kiinni. Tai no hyvähän mun on huudella, kun olen juuri ollut monta päivää kipeänä... Mutta kyllähän toi kostea merituuli täällä tuntuu kylmältä. Ihmisten täällä on vaikea ymmärtää, miten mullekin voi tulla täällä kylmä. Kun mä olen Suomesta ja meillä on AINA kylmä ja mä olen karaistunut. Kuvitteleekohan ne, että meillä skandinaaveilla kasvaa aina talviturkki talveksi, niin pärjätään? Jotenkin tuntuu vähän älyttömältä selittää ihmisille, että meillä on vuodenajat ja kesällä paistaa jopa aurinko, mutta nää on näitä kulttuurieroja. Hassut ranskalaiset.

Lehdissä on nyt ollut juttua, kuinka selviytyä tästä kylmyysaallosta. Hauskaa, että Etelä-Ranskan suurimmassa päivälehdessäkin neuvotaan, kuinka tulisi käyttää hanskoja ja päähinettä, jos nyt uskaltautuu ulos. Tietenkin on myös tärkeä syödä tarpeeksi usein, sillä kylmässä kuluu enemmän energiaa - vissiin tuossa +5 asteessa tämä on jo niin tärkeää, että se pitää lehdessä neuvoa? :D 

Lisäksi Ranskan sähkönkulutus on tällä hetkellä niin suurta, että sähköyhtiö on pyytänyt kansalaisia esimerkiksi vähentämään tulostamista, että sähkö riittää lämmitykseen. Tämän kyllä ymmärrän, sillä täällä talojen eristykset on ihan olemattomat ja yksilasisista ikkunoista valskaa kylmä tuuli niin, että sen tuntee. Pienillä sähköpattereilla on siis kova homma. Onneksi olen nyt viettänyt päivät huoneessani, niin olen voinut säädellä patterin tehoa niin, että mun huoneessa on aina hyvin lämmin. Mutta lattioihin ei patterikaan auta, vaan ne on KYLMÄT. Oon keksinyt tästäkin hyvän puolen, sillä vesipullo pysyy hyvin kylmänä, kun sitä säilyttää lattialla. Mulla onkin nyt sairastellessa ollut aina raikkaan kylmää vettä tarjolla, kun olen säilyttänyt vesipulloa sängyn vieressä lattialla! Onneksi mummun ja Hetan kutomat villasukat on matkassa, niin ei kylmät lattiat haittaa.

Tässä vielä uutisia Ranskan kylmyydestä:
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005049277.html
Ohjeita kylmässä selviytymiseen (ranskaksi)

Bisous,
Heli

Ei kommentteja: